הוגש חוק יסוד לימוד התורה: "ערך עליון בעם היהודי"

איתי גדסי 3 Comment on הוגש חוק יסוד לימוד התורה: "ערך עליון בעם היהודי"

ביחד עם חבריו לסיעת יהדות התורה, הגיש ח"כ רוט את חוק היסוד שיקבע כי לימוד תורה הוא ערך יסוד של העם היהודי • יוזם ההצעה ח"כ משה רוט: "זהו יישום של ההסכם הקואליציוני. החוק החשוב הזה קובע התייחסות חדשה ללימוד התורה"

צילום: Yonatan Sindel/Flash90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

"לימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי", כך נקבע בהצעת החוק החדשה שהניח ח"כ הרב משה רוט על שולחן הכנסת ותעלה לדיון בתחילת מושב החורף. המטרה היא לקבוע כאמור כי לימוד התורה הוא ערך עליון במדינת ישראל, לא פחות משירות בצבא, מה שיחייב את בג"ץ להתייחס לכך בבואו לדון בהסדר דחיית שירותם של בני הישיבות בצה"ל ("חוק הגיוס").

ההסכם הקואליציוני עם מפלגת יהדות התורה קובע, כי הממשלה תקדם חוק יסוד שיסדיר את מעמדם של לומדי התורה עוד קודם להעברת התקציב. לאור העיכובים בקידום החוק, הגיש ח"כ משה רוט יחד עם חברי הכנסת יעקב אשר, אליהו ברוכי, משה גפני, יעקב טסלר, יצחק פינדרוס וישראל אייכלר, הצעת חוק פרטית שתקבע את מעמדו של ערך לימוד התורה ומעמדם הייחודי של לומדי התורה.

בהצעת החוק נכתב כי "מדינת ישראל כמדינה יהודית, רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה", בהתאם לכך מציעים יוזמי החוק "לעגן כראוי החוק יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד התורה, ואת רצונה לעודד לימוד תורה".

עוד קובע החוק כי "אלו שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד תורה, לתקופה משמעותית, יחשבו כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי, וכי תהיה לכך השלכה על זכויותיהם וחובותיהם".

סעיף מרכזי בהצעת החוק מתייחס לפסיקת בג״צ שביקשה להסדיר את נושא גיוס בני הישיבות. יוזמי החוק טוענים כי חוק יסוד לימוד התורה, יבהיר לבית המשפט העליון, כי הכנסת תומכת בהכרה במרכזיותו של ערך לימוד תורה.

לדברי ח"כ הרב משה רוט: "בהסכם הקואליציוני סוכם, כי הצעת חוק זו תהיה הצעה ממשלתית, אך הדבר לא נעשה בלוח הזמנים שסוכם. לכן החלטנו להגיש את החוק כהצעה פרטית מטעם כל הסיעה כדי שנוכל לקדם את החוק מיד בתחילת מושב החורף".

הרמטכ״ל לשעבר, חבר הכנסת גדי איזנקוט תקף: "הגשת חוק יסוד לימוד תורה או בשמו האמיתי ״עוקף חוק גיוס״, בהמשך להחלטה מבישה שקיבלה הממשלה בחודש שעבר להמנע מגיוס כולל של תלמידי ישיבה מהווה מכה אנושה לצה״ל כצבא עם ממלכתי. הגורמים הציוניים והממלכתים בכנסת ומחוצה לה חייבים לפעול יחד להחלפת הממשלה הרעה בתולדות ישראל".



3 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    אני יהודי שומר מצוות וכל חיי לימוד תורה ושירות במערכת הביטחון ועבודה ואני מזהיר את כולנו שעצם הצעת חוק לומדי התורה היא חילול השם בידי אינטרסנטים הרוצים להנציח באנשים עוני ובורות בכישורים לחיים פוריים של גיוס ועבודה ולימוד תורה – זאת למען ימשיכו אנשים להיות תלויים בהם על ידי השגת תקציבים שונים.
    שהרי אין אמירה של בן תמותה עולה על הציווי מפי הגבורה –
    גם אם האומר הוא רב או פוליטיקאי או או או..
    הנה נצטווינו מבורא עולם ל ע ב ו ד ולשרת ב צ ב א :

    שֵׁ֤֣שֶׁת יָמִ֣ים֙ תַּֽעֲבֹ֔ד֮ וְעָשִׂ֖֣יתָ כׇּֿל־מְלַאכְתֶּֽךָ֒׃

    שְׂא֞וּ אֶת־רֹ֣אשׁ ׀ כׇּל־עֲדַ֣ת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֗ל מִבֶּ֨ן עֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֛ה וָמַ֖עְלָה לְבֵ֣ית אֲבֹתָ֑ם כׇּל־יֹצֵ֥א צָבָ֖א בְּיִשְׂרָאֵֽל׃